Soms gaat en verkoop gewoon niet goed. Er komt ergens een kink in de kabel en de koop moet ontbonden worden. En dat gaat niet altijd even soepeltjes.
In principe is een koop altijd ongedaan te maken maar leveranciers kunnen er allerlei voorwaarden aan verbinden die de ontbinding een kostbare grap kunnen maken. Meestal zijn deze opgenomen in algemene voorwaarden of andere slecht toegankelijke documenten. Leveranciers vergeten bij de opdracht ook wel eens om het bestaan van die ongunstige voorwaarden een beetje te vergeten.
We vinden vaak allerlei boeteclausules bij afzeggen en annuleren van de bestelling. Ook als het product niet bevalt is retourneren vaak wel mogelijk maar ook hier weer onder zeer hoge kosten.
Ook komt het voor dat een product niet leverbaar meer is. Vaak zal dan geprobeerd worden een duurder artikel te leveren in plaats van de koop netjes te ontbinden.
Al met al zijn leveringsvoorwaarden een behoorlijke valkuil voor consumenten. Het staat bijna altijd wel ergens op papier. probeer dat dus voordat u een handtekening zet te vinden of vraag er desnoods om. Als u eenmaal in goed vertrouwen een handtekening zet onder iets met zeer onbillijke voorwaarden als er ergens in het leveringstraject iets misloopt dan zit u er meestal juridisch aan vast. Laat het dus zover nooit komen, tenzij u zich goed geïnformeerd hebt en weet wat u doet.