Blog



Geen suggestieve reclame

kenmerken suggestieve reclame

Kenmerkend aan de suggestieve reclame is dat er een bepaalde indruk wordt gewekt die echter nergens als zodanig is hardgemaakt. Zo wordt er door inzet van deskundigen in een wite jas de indruk van een wetenschappelijke benadering gegeven die nooit hardgemaakt wordt.

Door relateren aan verkeerde zaken

Een indruk wordt vaak gewekt door een koppeling aan verkeerde zaken. Iemand komt een vlekkenverwijderaard aanprijzen in een duur uitziend laboratorium met veel mensen op de achtergrond. Overigens wil het met de moderne filmtechnieken al helemaal niet zeggen dat de film daar daadwerkelijk is opgenomen, maar dat terzijde. Die omgeving geeft de klant vertrouwen. Er is kennelijk erg veel aandacht aan het product geschonken en het lijkt uit een dure fabriek te komen. Maar waar staat dat? Wie beweert het? Het is pure suggestie. Meer niet

Inzetten van bekende nederlanders

Ook wordt er gebruik gemaakt van bekende Nederlanders die een product aanprijzen. Dat geeft de indruk dat ze er achter staan of het wellicht zelf ook gebruiken. Ook daarbij geldt weer dat er puur een indruk wordt gewekt en dat bereffende BNér verder niets met het product van doen heeft. Er is een filmpje gemaakt en daar heeft hij geld voor ontvangen. Meer is er niet.

Suggestie werkt aantoonbaar

Kortom, de wereld van de suggestie is belangrijk. Het werkt aantoonbaar omdat men bekende personen als betrouwbaar ziet. net als bepaalde omgevingen. Ook het overdadige gebruik van niet bestaande "wetenschappelijke termen", onderzoeksinstituten in verre en exotische landen, nepdoctoren etc. worden vaak ingezet om de boodschap te verkopen. En een groot voordeel voordegene die de reclame maakt: Hij is nergens voor aansprakelijk want er is niets gezegd en al helemaal niet hardgemaakt. De consument heeft het er allemaal zelf bij verzonnen. En helaas is dat nog waar ook.


Sleutelwoorden

betrouwbaar(11) puur(11) aantoonbaar(14) filmpje(15) landen(16) verkeerde(17) inzetten(23) benadering(24) termen(25) achtergrond(27) helaas(33) moderne(43) boodschap(47) ontvangen(57) personen(68) erg(80) duur(86) vertrouwen(88) bekende(89) consument(108) aandacht(152) voordeel(161) nooit(165) verkopen(173) klant(208) geld:399;reclame:316;belangrijk:209;klant:208;verkopen:173;nooit:165;voordeel:161;aandacht:152;consument:108;bekende:89;vertrouwen:88;duur:86;erg:80;personen:68;ontvangen:57;boodschap:47;moderne:43;helaas:33;achtergrond:27;termen:25;benadering:24;inzetten:23;verkeerde:17;landen:16;filmpje:15;aantoonbaar:14;puur:11;betrouwbaar:11
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij