Blog



Uw klantenkaart, de stille spion, gevaarlijker dan u denkt

Mogen wij 2 cappucino van u?

Een paar weken geleden liepen mijn echtgenote en ondergetekende even een bekend Nederlands warenhuis binnen, één van de weinige warenhuizen die eigenlijk nog over zijn voor een snelle bak koffie. Snel, want tot echt lang blijven zitten nodigt het steriel witte meubilair met hier en daar een appeltjesgroen accent niet echt uit. Op het dienblad lag een papieren onderlegger met een aanbieding voor een digitale klantenkaart. "Kijk", sprak mijn echtgenote, wijzend op een plaatje van een smartphone op de onderlegger "is dat ook zoiets als jullie doen met jullie eFiliaaL project?"

Ha, een digitale klantenkaart

Ik bekeek het wat beter en inderdaad leek deze klantenkaart wel ergens op ons project. Ook dit was een app voor de smartphone waarmee je een soort punten kon verzamelen, je kreeg aanbiedingen etc. Een leuk idee van het warenhuis voor de loyale klanten. En dan nog op de smartphone ook...Geen kaart meer die je maar vergeet om mee te nemen.

En nog gebak op je verjaardag ook!

Oja, je krijgt een gebakje op je verjaardag. Maar hoe weten ze die dan? Heel simpel, u vertelt het ze bij het inschrijven en nog heel wat meer ook. Maar bleef het daar maar bij.

Uw pad in de winkel wordt vastgelegd

Wat veel mensen niet beseffen is wat ze doen als ze met de smartphone in de zak of tas door een winkel lopen. Veel winkels controleren daarmee al je gangen. Waar je loopt. Waar je naar kijkt. Waar je even bij stil staat. De app op smartphone registreert alles. Let maar op. Vaak zit er een bordje dat men "uw winkelbeleving wil opmaliseren of zoiets". Een eufemisme voor "We willen als weten wat we te pakken kunnen krijgen" En bij een moderne smartphone is dat eigenlijk best veel.

En uw pad buiten de winkel is ook bekend

Verlaat je dan de winkel, dan ziet de app direct waar je daarna heen loopt. En wat je in die winkel gaat doen. Met een beetje geluk worden betalingen ook eens gelogd. Korting, uw smartphone is u, samen met één of meer apps, volledig in kaart aan het brengen. Gaat u aan het einde van de boodschappen eten? Het warenhuis weet voortaan dat u gek bent op Chinees eten. Zie mijn pad door de supermarkt, in dit geval vastgelegd door een hardlooptrainingsprogramma. Neem aan dat een speciaal hiervoor ontworpen computerprogramma het nog een stuk nauwkeuriger doet.



Privacy? Nooit van gehoord!

Privacy? dat woord kennen we in Nederland alleen nog van vroeger. Het staat vast nog wel in een oud, stoffig en versleten woordenboek. Nu wordt u geregistreerd zodra u met uw auto de weg op gaat. Men kan het zien als u zich verplaatst terwijl u een telefoon bij u hebt. Neemt u het openbaar vervoer? Elke rit wordt op de meter nauwkeurig vastgelegd. Zit u wel eens op internet? Eh, ja. Zo te zien wel op dit moment. De overheid en andere instanties weten echt elke beweging die u maakt. En komt er een bekende bij u in de buurt dan is uw ontmoeting al geregistreerd voor u elkaar gedag gezegd hebt en de hand geschud. Big data heet det vastleggen van echt alles wat nog eens ergens voor te gebruiken is.

Wat er met Big Data gebeurt weet niemand

Wat dit specifieke warenhuis met de klantenkaart doet weten we niet. Dat valt onder de bedrijfsgeheimen en zal nooit naar buiten worden gebracht. Misschien is het wel heel onschuldig. En misschien ook niet. We zullen het nooit weten.

Ja, maar ik heb niets te verbergen

Sommige mensen interesseert het niets dat hun hele bestaan door Jan en Alleman wordt vastgelegd en achteraf uitgeplozen. "want ze hebben niets te verbergen.: Andere mensen, met minder blind vertrouwen in de mensheid interesseert het juist heel veel. Die krijgen er de kriebels van. Sommigen raken er half van in paniek. En dat zijn echt geen mensen die iets te verbergen hebben. In tegendeel juist vaak.

Waar was u op woensdag 22 maart 2017 om 16:05?
Nou?
Ja, dat wilt u niet meer weten, nietwaar?

Maar het zijn mensen die het behoorlijk creepy idee vinden dat je zelf na moet denken waar je een week geleden om vijf over vieren was terwijl anderen kunnen zien dat je op dat moment op de A44 richtig Leiden reed ter hoogte van de Maaldrift en dat je toen 98,56 km / uur reed. En dat uw echtgenote naast u zat met haar smartphone in haar tas. Een smartphone waar ze 1163 meter verder, precies op de brug over de Rijn om 16:06 een SMS op kreeg van nummer 06xxxxxx in verband met een opdracht voor de volgende dag bij ......etc. etc.

Echt alles wat op internet staat is te hacken

Dood- en doodeng inderdaad. Want de beveiliging van deze gegevens is vaak ver beneden peil en al helemaal niet te controleren. Voor internetspecialisten geldt één duidelijke waarheid: Als het online staat kun je het hacken. En rustig alle gegevens ophalen. Punt. En daarna misbruiken natuurlijk. Want ze weten immers alles van u?

U wordt zeer kwetsbaar voor identiteitsfraude

Wordt de computer achter de app op uw smartphone ooit gehacked dan liggen alle gegevens op straat. Ook die van u. Dus maar hopen dat al uw gegevens niet ooit eens in verkeerde handen gaan vallen. Want u kunt er op wachten dat men iets met uw gegevens gaat doen. En dat dat geen bosje bloemen voor u kopen is...Alleen dat gevaar is eigenlijk al meer dan een goede reden om nooit persoonlijke gegevens te laten vastleggen door derden waar u geen zeggenschap over hebt.

En wat gebeurt er in de toekomst

Wie garandeert u dat al die opgeslagen gegevens in de toekomst niet gebruikt gaan worden door verkeerde partijen? Dat een partij de macht grijpt die maar al te graag wil weten wat u doet? Welke krant u wel eens koopt en leest? Welke boeken van welke schrijvers u leest? Bent u een bedreiging? Allemaal gedachten waar je de rillingen van over de rug lopen

Er is gelukkig een prima oplossing

Is daar dan niets tegen te doen? Jawel, u kunt een kortingssysteem gebruiken dat uw gegevens NIET vastlegt. Alleen een emailadres als uw rekeningnummer om geld op te storten omdat nu eenmaal uniek is. Maar dat emailadres wordt niet aan een persoon gekoppeld en als u er een anoniem adres an Yahoo, Google etc. voor gebruikt dan is dat ook prima. Meer weten over de kortingen die u kunt regelen met eFiliaaL? ? En wilt u weten hoe u aan een anoniem emailadres kunt komen, vraag dan ? de handleiding even aan. Het is een fluitje van een cent.

Maar waarom dan toch een (anoniem) emailadres?

"Ja maar", hoor ik u al zeggen, "dan kunnen jullie mij toch ook volgen?" Inderdaad. Dat zouden we kunnen als we het zouden willen. Maar waarom zouden we? We zijn geen partij bij uw aankopen. We hebben geen enkel belang bij u. We registeren u niet. We hebben alleen een emailadres wat als u verstandig bent ook nog eens een keertje anoniem is. We hebben immers geen enkel belang bij uw gegevens. En daarom willen we helemaal niet weten wie u bent. Niet weten waar u woont. Niets willen we weten. Helemaal niets. Dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken.

Wat er niet is kan niet gestolen worden

Over uw zorgen gesproken: Wat er niet is kan ook niet gehacked en/of gestolen worden. Alweer een behoorlijke zorg minder. Geen kans op vermiste persoonsgegevens waar iemand uw identiteit mee kan stelen...

Het nadeel

"Is er dan geen enkel nadeel aan eFiliaaL op dit punt?", zo vraagt u zich nu natuurlijk af. Jawel. U krijgt geen gebak op uw verjaardag. We hebben namelijk in tegenstelling tot uw klantenkaart van het warenhuis geen flauw idee wanneer u jarig bent...Als we al wisten wie u bent.

Zorg dat de cappucino blijft smaken

Verder smaakte de cappucino bij het warenhuis overigens uitstekend. Maar de aanbieding voor de klantenkaart mogen ze houden. Dan blijft de cappucino ook in de toekomst goed smaken zonder dat anderen binnen een fractie van een seconde weten met wie ik waar en wanneer wat voor koffie heb gedronken. Het gaat gewoon niemand ook maar iets aan.


Sleutelwoorden

handleiding(10) waarheid(11) openbaar(12) supermarkt(12) vertelt(14) betalingen(14) boodschappen(14) buurt(14) app(14) klantenkaart(15) oud(15) raken(17) specifieke(17) verkeerde(17) nederlands(17) 2017(18) gelukkig(19) privacy(19) ontworpen(19) einde(22) aankopen(22) controleren(22) hopen(23) digitale(23) inschrijven(23) internet:485;klanten:446;geld:399;google:314;belang:231;kans:221;zeer:217;vraag:187;nooit:165;niemand:136;kopen:135;idee:117;best:117;bekend:112;simpel:108;graag:102;computer:94;bekende:89;vertrouwen:88;gegevens:87;emailadres:76;reden:70;inderdaad:66;partijen:65;nederland:64;overheid:58;krant:54;nietwaar:52;toekomst:52;winkels:50;aanbieding:49;boeken:46;aanbiedingen:45;auto:43;moderne:43;telefoon:40;wij:40;project:39;gek:39;enkel:39;korting:39;verzamelen:37;smartphone:36;immers:36;speciaal:35;yahoo:35;nadeel:34;uniek:33;uitstekend:32;persoonlijke:31;vroeger:31;papieren:29;verstandig:27;vergeet:27;adres:25;gevaar:25;duidelijke:25;snelle:24;pakken:23;schrijvers:23;inschrijven:23;digitale:23;hopen:23;controleren:22;aankopen:22;einde:22;ontworpen:19;privacy:19;gelukkig:19;2017:18;nederlands:17;verkeerde:17;specifieke:17;raken:17;oud:15;klantenkaart:15;app:14;buurt:14;boodschappen:14;betalingen:14;vertelt:14;supermarkt:12;openbaar:12;waarheid:11;handleiding:10
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij