Blog



Reclame moet waarheidsgetrouw zijn

De wereld van de lokkertjes

Soms wordt er in een showroom of iets dergelijks een zeer aantrekkelijk aanbieding gedaan. De nietsvermoedende consument gaat hier op in en doet een bestelling

Het lokkertje is helaas niet leverbaar

Na enige tijd ontvangt hij bericht dat zijn oorspronkelijke bestelling niet te leveren is. Maar niet getreurd, hij krijgt iets anders geleverd dat er sprekend op lijkt.

Annuleren is vaak niet mogelijk

Dat is meestal niet de bedoeling en de consument wil de bestelling annuleren. Dan blijkt ergens in de kleine lettertjes te staan dat de leverancier gerechtigd is om bij leveringsproblemen een vervangend artikel te leveren. Met een beetje pech is het ook nog duurder en ontvang je een aanvullende rekening.

Opzet is moeilijk te bewijzen maar niet uit te sluiten

Het wordt natuurlijk helemaal bedenkelijk als deze truc bewust wordt uitgehaald om een hoger prijs voor goederen te kunnen bedingen. Bewijs is echter niet of nauwelijks te leveren en het blijft bij ernstige vermoedens. Desondanks zie je nog wel eens voorbeelden van dit soort praktijken voorbij komen. Ook hier geldt dus weer dat je als consument niet voorzichtig genoeg zijn kunt.


Sleutelwoorden

truc(13) voorzichtig(14) opzet(19) bewust(21) leverancier(22) oorspronkelijke(26) aantrekkelijk(30) duurder(31) helaas(33) moeilijk(46) bedoeling(48) aanbieding(49) rekening(61) voorbeelden(67) nauwelijks(69) genoeg(81) prijs(81) consument(108) zeer(217) artikel(310) reclame(316) reclame:316;artikel:310;zeer:217;consument:108;prijs:81;genoeg:81;nauwelijks:69;voorbeelden:67;rekening:61;aanbieding:49;bedoeling:48;moeilijk:46;helaas:33;duurder:31;aantrekkelijk:30;oorspronkelijke:26;leverancier:22;bewust:21;opzet:19;voorzichtig:14;truc:13
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij